stressitöntä joulua

Stressitöntä joulua!

Hyvää stressitöntä joulua ja rentoa joulumieltä!

Joulu on nyt ovella. Pitäisi olla lupa vaan olla ja huljentyä.  Miten onnistut hölläämisessä, hiljentymisessä, kiireen kireistä nyöreistä irtipäästämisessä ja vain olemiseen keskittymisessä?

Joillekin meistä jouluna hiljentyminen on lähinnä vitsi. Kun kerrankin on aikaa, antaa palaa vaan ja täysillä. Kynttilöitä poltetaan molemmista päistä ja isolla liekillä. Kymmeniä kivoja asioita mahdutetaan vajaan kahden viikon rauhallisempaan rupeamaan, että saisi ne kerrankin aluille. Ja vielä ennen uuden vuosikymmenen alkua. Kuulostaako tutulta?

Joitakin jouluna kuormittaa joululahjojen ja -ruokien lisäksi erilaiset  sukulaisvisiitit ja muut vierailut. Stressiä tuo sekin,  mitä kukin voi syödä, mitä piti tuoda ja missä olla milloinkin? Muistinko nyt oikein Annikki-tädin ja Erkki-enon ruokavaliot?

Jouluun liittyvä stressi ja päässä villinä laukkaavat ajatukset eivät joulutunnelmaan laskeutumista helpota. Vaan ratkaisu on katkaisu.

Alla sinulle pieni lista, jonka avulla saat katkaistua suorittajaa sisälläsi ja ehkä joulun pyhät ja vapaapäivät voivat kulua stressittömämmin. Kokeile rohkeasti!

1. Siivoa vähemmän 

stressitöntä joulua
Stressitöntä joulua

Mitä, jos tänä jouluna lattioiden pinnoilta ei tarvitsisi peilata kasvoja? Pellavaliinojen silitysjälkeä ei mitattaisi viivottimella eikä kaappien vetimien tarvitsisi kiiltää kahden sadan kilometrin päähän?
Helpottaisi, veikkaan. Siivoa siis vähemmän.

2. Nuku enemmän ja paremmin

Anna ja salli itsesi levätä, kerätä kunnolla voimia ja vain olla ja nukkua, jos se tuntuu hyvältä. Monien unitutkimusten mukaan liian moni suomalainen nukkuu  huonosti, heräilee öisin eikä palaudu riittävästi yön aikana. Liian pitkään vähäinen ja heikkolaatuinen nukkuminen vain lisää stressihormonien määrää kehossa ja väsyttää turhaan. Asiaa voi korjata jo muutamalla hyvällä yöunella.

Älä siis tingi unesta ja levosta. Se ei kannata. Toivottavasti joulun pyhät ehkä antavat mahdollisuuden olla ja levätä, hyödynnä nuo päivät.
Ota ruokalepoja, pieniä tirsoja ja hengähdyshetkiä pitkin päivää, jos siltä tuntuu.

3. Hidasta ja oleile
Kun mitään ei tarvitse tehdä, mitä teet? Nauti hitaista aamuista, venyttele, syö rauhassa aamiaista, meditoi tai käy kävelyillä.
Kata joulupöytä rauhassa kauniiksi, sytytä kynttilöitä, kuuntele musiikkia ja nauti läheisten ihmisten seurasta. Tee tuo kaikki vain olemalla läsnä tässä ja nyt -hetkessä.
Mitä havaitset? Veikkaan että havaitset aika lailla enemmän hidastaessa tahtia, kuin juostessa paikasta toiseen.

4. Hengitä ja rentoudu!
Tee hengitysharjoituksia. Jo parin-kolmen minuutin hengitysharjoitukset muutaman kerran päivässä auttavat päästämään irti ja aktivoimaan rauhoittavaa palautumishermostoa.
Kuuntele vaikka tämä kahden minuutin rentoutusharjoitus. Tai tee tämä hieman pidempi hengitysharjoitus

5. Mene metsään, lähde luontoon – ulkoile!
Jouluna voi jättää tiukan pipon onneksi naulakkoon ja unohtaa suorittamisen liikunnasta, kun annat sille luvan. Annatko?
Treenin välillä kehokin palautuu ja lautuu, anna sillekin mahdollisuus levätä ja rentoutua. Keho kuormittuu yhtä lailla treenaamisesta kuin treenin puutteesta.
Mene metsään kävelylle, lähde luontoon, ulos happirikkaaseen ulkoilmaan. Luonto lataa akkujamme, kehoa ja mieltä. Luonnon hyvää tekevistä vaikutuksista on jo lukuisia tutkimuksia sekä kotimaassa että ulkomailla. Lisätietoja näistä löytyy vaikka seuraavilta sivuilta mielenterveysseura.fi ja luonnonvarakeskuksen luke.fi

6. Leiki, laula ja tanssi
Nauraminen tekee meille hyvää tuottaen hyvänolon hormoneja. Nauraessa aktivoituvat syvät vatsalihakset ja palautumisemme kannalta erittäin tärkeä vagushermo. Nauraminen rentouttaa kivasti kireitä poskilihaksia, helpottaa kallonpohjan ja poskien lihasten kireydestäkin monilla johtuvaa päänsärkyä. Vagushermon aktivaatio tekee keho-mielelle hyvää, koska se lieventää stressiä, eheyttää ja korjaa monia kehon toimintoja aktivoiden samalla ruoansulatusjärjestelmää.

Myös laululla on vagushermon kannalta aktivoivia vaikutuksia. Laulu laskee stressiä lisäten endorfiinien, hyvän olon hormonien, tuotantoa.
Erityisesti laulu kovaan ääneen on tehokas vagushermon aktivoija. Kun lauluun yhdistetään tanssi, aivot hykertelevät lähes onnesta.

Tanssin ja laulun yhdistelmä aktivoi aivojen monia osa-alueita ja näitä käytetään myös aivosairauksien kuntoutuksessa.
Kannattaa siis laulaa kunnolla kauneimpia joululauluja ja tanssia piiritansseja kuusen ympärillä, lisäät hyvinvointia.

7. Kokeile olla hetkiä ilman älylaitteita
Miten pärjäisit hetken ilman somen eri kanavissa käymistä? Kännykkää? tietokonetta tai ehkä jatkuvaa juttujen lukemista?
Kokeile, saatat yllättyä. Aloita vaikka vartilla ja lisä aikaa hissukseen tavoitellen tuntia tai muutamaa tuntia jopa.

8. Sauno, tai ui avannossa
Saunomisella ja avannossa käymisellä on monia hyviä terveys- ja hyvinvointivaikutuksia.

Esimerkiksi avantoon pulahtaminen on todella nopea keino saada mielihyvähormonit hyrräämään. Lisäksi saat monta muuta hyvää vaikutusta, kuten yöuni paranee, stressihormonit laskevat,
sydämensyke hidastuu, läsnäolo syvenee, palautuminen paranee ja niin edelleen.  Lue lisää avantouinnista ja sen terveyttä edistävistä vaikutuksista

Saunoessa taasen elimistön lämpötila ja pulssi nousevat, lihakset rentoutuvat, saunominen aiheuttaa aivoissa hyvää oloa tuottavan endorfiinihormonin tuotannon lisääntymistä, rentouttaa kehoa ja mieltä, pysäyttää pääsä paukkaavien ajatusten tauotonta virtaa. Lue lisää saunan terveys- ja hyvinvointivaikutuksista

Rauhallista ja stressitöntä joulua ja joulumieltä toivottaen, Voi hyvin!

stressitöntä joulua

Tykkäsitkö tästä? Kiitos! Lue lisää ja jaa. Voi hyvin!