luontomaisema, stressitonmieli

Kevyempi kesälomamieli!

P1020417
Mitä kaikkea stressi on?

 

Lähde lomamatkalle, opit tuntemaan ystäväsi, on eräs viisas vanha sanonta. Yhteisellä lomamatkalla oppii nopeasti toisen mielen tilat, fyysisen kestävyyden ja sen, mikä milloinkin sopii. Alamme ikään kuin ”lukea” toista ihmistä kulmakarvojen kurtistamisesta, hymynkaarista huulilla, tai tietyn tavan kautta katsoa itseämme.

 

Kehollisesti stressissä on kyse ikiaikaisesta aivojen tuottamasta taistele tai pakene-reaktiosta tilanteessa, jossa ympäristön vaatimukset kuormittavat kehoa ja mieltä, käyvät liian rankoiksi kestää, tai palautuminen vaikeutuu huomattavasti. Näin voi käydä myös kesälomalla sukulaisten, ystävien, tai tuttaviemme kanssa ollessa: alkaa vaan ärsyttää, juilia, ottaa aivoon.

 

”Käydä kierroksilla” kuvaa ehkä sujuvimmin sitä, mitä meissä stressaantuneena tapahtuu. Stressin keskellä elimistömme reagoi muun muassa tuottamalla lisämunuaisten kuorikerroksessa adrenaliinia, noradrenaliinia ja kortisolia yli arkisen perustarpeemme. Tämä prosessi tuottaa näitä ylikierroksia.

Kierrostemme ansiosta elimistömme ajautuu valppaustilaan. Tilanteen pitkittyessä syntyy stressikierre, jossa esimerkiksi useimmilla vaikeutuu unensaanti, yöunista tulee katkonaisia, tai alkaa aamuöinen heräily. Stressi myös kroonistuu nopeasti.  Pitkittyessään huonosti nukkuminen, heikko palautuminen sekä väsyneenä herääminen syövät nopeasti voimavaroja, vievät keskittymiskykyä, ongelmanratkaisutaitoja sekä vaikeuttavat uuden oppimista.

Lähde lomamatkalle, opit tuntemaan ystäväsi, on eräs viisas vanha sanonta. Yhteisellä lomamatkalla oppii nopeasti toisen mielen tilat, fyysisen kestävyyden ja sen, mikä milloinkin sopii. Alamme ikään kuin ”lukea” toista ihmistä kulmakarvojen kurtistamisesta, hymynkaarista huulilla, tai tietyn tavan kautta katsoa itseämme.

 

Yleisimpiä stressin aiheuttajia ovat erilaiset epävarmuudet, huolet, murheet, tiukka työtahti, mahdottomilta tuntuvat aikataulut, jatkuva joustaminen, ihmissuhdeongelmat, parisuhde, rajojen vetämisen vaikeus, käsittelemättömät tunteet, riitely, erimielisyydet ym.

Stressaantunut olo, tunne kehon ja mielen tasolla stressistä ovat 2015 vuonna yhtä yleisiä kuin kaupassa käynti. Kaikki me tiedämme mistä puhutaan, silti oireiden tunnistaminen, etenkin, omalla kohdalla voi olla vaikeaa, koska reagoimme stressiin ja stressitekijöihin yksilöllisesti. Se tapahtuma, säikähdys, tilanne, riitely, toiminta – mikä ikinä puskee yhdellä kortisolit tappiin, ei välttämättä ole toiselle lainkaan stressaava kokemus. Stressinhallintaan ei ole yhtä oikeaa totuutta, ei kirjaa tai kurssia, joka poistaisi stressin elämästämme ja työstämme. Stressinhallinta on paremman suhteen kehittämistä itseen, se on sallintaa, hyväksymistä ja tietoisuutta siitä, mistä milloinkin on tietoinen. Koko elämä on.

 

Hellitä hetkeksi-rentoutus

 

Aisti hetki hengityksen virtausta ja hellitä kiristävistä vaatekappaleista pariksi muutamaksi.

Sulje kevyesti silmät. Aisti ne osat kehosta, jotka painautuvat alustaa tai tuolin selkää vasten. Suuntaa huomio hengityksen virtaukseen. Tunne hengityksen virtaus sieraimissa muutaman hengityksen ajan. Tunne hengityksen virtaus keuhkoissa muutaman hengityksen ajan. Tunne vatsan liike hengityksen mukana muutaman hengityksen ajan. Anna uloshengitysten hellittää turhat huolet mielestä ja jännitykset kehosta. Anna huomiosi levätä tässä hetkessä ja hengityksen vapaassa virtauksessa.

 

Kun annat itsellesi aikaa, keskityt yhteen muutokseen kerrallaan – pääset parhaimmin alkuun, sillä sinussa ovat jo kaikki ne voimavarat mitä tarvitset!
Usko pois, voit voida hyvin, kun myös sallit itsesi voida hyvin. 😉

Tykkäsitkö tästä? Kiitos! Lue lisää ja jaa. Voi hyvin!