Muista mielihyvä!

Tuntuuko siltä, ettei kaikenlaisten arki- ja työaskareiden keskellä tahdo löytyä aikaa mieluisimmille asioille, tai tekemisille?

Niinpä. Se kuitenkin kannattaisi, sillä mielihyvän säännölliset kokemukset mielihyvästä kitkevät tehokkaimmin tukaliakin tunteita raikastaen oloa ja voit voida ehkä nopeasti jo paremmin. Itse esimerkiksi nautin suuresti luonnossa kävelemisestä. Metsän tuoksu, meren aallot, käpy kämmentä vasten, lintujen äänet ym. tuottavat jopa 20 minuutissa erään tutkimuksen mukaan rauhoittavamman olotilan. Luontoretkille otan usein mukaan pienen motivaatioherkun: palan tummaa raakasuklaata, jyvämuffinssin, tai banaanin. Kyytipojaksi kuppi luomulaatuista kahvia ja taas jaksaa.

Mitä jos jo tänään tekisit jotain, josta todella nautit?
Tunnustele hetki, miltä tämä ehdotukseni ajatuksena tuntuu? Tuntuuko se kaukaiselta vai läheiseltä? Helpolta vai vaikealta?

Mitä jos tekisit jotain sellaista, joka nostaisi hymynkareet huulipielillesi, saisi sydämesi väpättämään pari ylimääräistä kierrosta ja veren kohisemaan – hyvällä tavalla?  Minkälainen tekeminen sinulle tuottaa mielihyvää? Ja, mitä silloin tarkalleen teet?

 

Tutkimusten mukaan se, mitä konkreettisempaa tekeminen on, sitä vahvemmin se tuottaa aikaansaamisen tunnetta ja todellista ”olen saavuttanut jotain-ajattelua”, tästä seuraa mielihyväkokemuksia*.  Lähes kaikille meistä on tärkeää ”saada jotain aikaan”, ehkä ”saavuttaa jotain käsinkosketeltavaa”, jotakin konkreettista, joka on.  Vuosien aikana olen pohtinut, mitä se voisi kenellekin meistä olla Stressitön mieli-kurssilaisten kanssa paljon.
Alla oleva lista on kokoelma kirjaamistani mielihyväkokemuksista ja aikaansaamisen tunnetta tuottavista asioista, tai teoista eri ihmisille.

 

Tutustu alla olevaan listaan ja tutki, mitkä listan asioista tuottavat sinulle mielihyvää?

Mielihyvää voi tuottaa vaikka kaunis orkidean kukka ikkunalaudalla.
Orkidea

Mielihyvää kerryttäviä ja aikaansaamisen tunnetta tuottavia asioita voivat olla, esimerkiksi:

  1. kaverille kilauttaminen
  2. elokuvan katselu
  3. kuuma kylpy/ sauna
  4. hyvän ruoan syöminen
  5. ruoanlaitto
  6. leipominen
  7. kävelyllä käyminen
  8. ostosten hoitaminen
  9. lukeminen
  10. kirjoittaminen
  11. musiikin kuuntelu
  12. kortin peluu
  13. kaappien siivoaminen
  14. laskujen maksaminen
  15. puutarhatyöt
  16. liikunnan harrastaminen

 

Tärkeintä  mielihyväkokemusten lisäämisessä ei ole tekemisen määrä, vaan se, että voi voida tehdä asialle jotakin itse.
Mindfulness-viitekehyksessä tälläistä toimintaa kutsutaan taitavan toiminnan oveksi.

Seuraava kaikille avoin  Stressitön mieli-koulutus on Tampereella 23.-24.9. Tervetuloa!

Voi voida kokea mielihyvää kiireenkin keskellä! 😉

 

Lähde*:
Zindel V. Segal, J. Mark G. Williams, &John D. Teasdale: Mindfulness masennuksen hoidossa.

 

 

 

 

Tykkäsitkö tästä? Kiitos! Lue lisää ja jaa. Voi hyvin!